keskiviikko 6. marraskuuta 2013

Utedagen på svenska :)

Ciao! :)
Vi har haft mycket gruppuppgifter i skolan under de sista veckorna och kursen som är på gång tar slut om några veckor så alla redovisningar närmar sig rätt fort. Igår hade vi vår första examinerande uppgift och det var inte mindre än utedagen med riktiga (!! :D) barn i Bromma.
 
Vi gjorde den här uppgiften gruppvis med samma grupp som vi har arbetat genom hela uvk-kursen. Vi planerade lite tillsammans och då fick alla sina övningar/lekar/pass som man ska ta ansvar på. På egen hand planerade vi resten och funderade hur ska vi lära ut allt och vilket skulle vara det bästa sättet att jobba med barnen.
 
Vi började med lite namnlekar, fortsatte med utdelade grupper med att bygga upp en tält och fixa en eldstad. Sen bytte vi bytte uppgifter. Innan lunch hann vi även leka lite pjät för att hålla oss varma. Det var inte så lätt när alla inte hade riktiga utekläder och det regnade och blåste som i den värsta höststormen... Efter lunch (typ alla hade pannkakor! taskigt!) lekte vi flera lekar t.ex. femton och kurregömma med spårlappar. Alla fick vara tagare och spelare, man fick leda, följa och gömma sig i skogen. Och efter passet hade alla leende på läpparna och det var ingen som klagade att man fryser i fingrarna. Då kände vi oss rätt nöjda. :)
 
Dagen var inte den lättaste eftersom vädret var avshemskt och även vi studenter hade alldeless för tunna kläder som inte höll tillräckligt mycket värme eller vatten. Inne vid frukosten var det svårt att tänka på hur kallt det var på riktigt och att det skulle regna hela dagen... Det var nog nån som glömde mössan och vantarna hemma... Tur att den inte var jag! Inte på denna gång. o:-) Men vi var smarta och samlades en timme innan barnen kom så vi hann klaga bort allt negativt innan de kom. De flesta av grupperna tyckte att det var väldigt roligt och barnen var rätt snälla men vissa grupper fick mycket vilda busungar som prövade sina gränser.
 
Personligt tyckte jag att barnen är mycket enklare att leda än min egna klass eftersom klasser ifrågasätter allt (varje uttryckt, material, yta, tid...) möjligt och ibland känns det jättejobbigt när man stressar hur ska man säga allt på bästa sätt och hur ska jag göra att jag skulle lyckas bäst på första gång. Jag tror att det är speciellt jobbigt för mig eftersom våra språkliga kunskaper är inte på samma nivå... Jag antar också att mitt tal var mycket mer flytande när man pratade med barnen eftersom man kunde slappna av på annat sätt än med klassen. Jag vet inte riktigt varför men jag tror att stor orsaken är att jag är ganska van att vara med barnen och tycker att de är mycket nödigare än vuxna människor, alltså när man pratar om hur man pratar eller hur rätt man pratar.
 
Den här var vår första uppgift med barnen och även examinerande men jag är nöjd med resultaten. Det finns alltid nånting att förbättras och vi fick lite tips när vi hade utraderingen efter utedagen. Men vi skapade en fungerande dagen och jag kan lova att vi ledare lärde oss minst lika mycket som barnen under dagen. :--)
 
Det var roligt att planera och hålla olika pass för barnen men jag är lika lycklig och glad att man för släppa uppgiften och rikta blicket mot nästa utmaningar... ;)
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti